Latest Post
Loading...
Sabtu, 16 November 2013

Kamus Bahasa Palembang


Assalamualaikum lor!!

Peh.. blajar bahaso PALEMBANG :D ini nah kamus ny!
sebelom ny maaf kalo idak lengkap :P


A
Ai Dah…, Ai dem = tdk ada arti, biasanya dipakai kl lagi mengungkapkan kekecewaan (cth: Ai dah cugak anak mudo)
Akor = Akur
Aman = Kalau (cth: aman kau ke sano gek, jangan lupo bawa pempek)
Ambal = karpet
Ambek, mbek = ambil (cth: Tolong mbekke dulu cobo sempak aku tu)
Ambo, Tubu = Saya
Ancap = diancam (cth: gara-gara ngilangi sendalnyo, diancapnyo tiap ari aku)
Angkap = atap, rangka atap
Aniayo, Keniayo = Aniaya (cth: Keniayonyo kamu woi, ngacipi aku)
Antep = Biarkan, Letakkan (cth: Antepkelah dipocok rago)
Antok = Menyantuk suatu benda, biasa digunakan anak kecil dalam permainan ‘gambaran’ (cth: kartu kau tu antok, ulang oi !)
Ari = Hari
Asak = Asalkan (cth: asak kau dapet betino, ku enjok mobil la) Asil = Hasil
Asoi = kantong plastik/kantong asoi (cth: Dak usahlah pake asoi, gek bumi tambah panas)
Awak = anda (halus), badan
Awan = Siang (cth: awan tadi, budak plaju mati ditabrak fuso)
Ayuk, Yuk = Kakak perempuan

B
Babat-Bindat, Babas-Bingkas = babak belur (cth: rengko aku, babat bindat galo badan aku ngelawannyo)
Babit = melempar (cth: Nee, ngelawan dio! Aku babit pake batu kau!)
Bae/be = Saja (cth: kau bae/be la yang bayar)
Balak = Masalah (cth: dak usah nyari balak la, kagek mati kau)
Balek = pulang/balik
Balek’i = Kembalikan
Balen = Ulang (cth: balen oi, mano ado maen cak tu)
Banyu = Air (cth: nak minum apo? banyu putih be)
Baseng = Terserah (cth: baseng kau la, aku dak melok melok be)
Basa = Gawat (cth: basa ni! dak pacak gawe galo)
Baso= bahasa
Bebala = Bertengkar mulut (cth: wong sebelah ni galak bebala sampe subuh)
Bederup-derup = beramai-ramai
Begoco = Berantem/Berkelahi (cth: dak usah jingok jingok, begoco be kito!)
Beguyur= memulai dgn perlahan
Belagak = Tampan, cakep
Belanjo = Belanja
Belebeh = berlebihan / lebay
Bengak = Bodoh / Tolol (lebih parah dari buyan)
Berejo= berusaha
Beruk = monyet (cth: Ai dem rai dio mak beruk, buruk nian)
Berumpaan = bersama-sama
Bes = bus
Besak = Besar
Betino = Perempuan
Bicek, bicik = Panggilan untuk bibi
Bongok = (lebih parah dari bengak)(cth: kau ni jangan-jangan tk be nyogok lulusnyo, bongok nian jadi manusio)
Bucu = Sudut
Budak = Anak
Buntang = bangkai Buri = Belakang
Buyan = Bodoh / Tolol (lebih parah dari lolo)

C
Cacam = tdk ada arti, biasanya dipakek kl menggambarkan sesuatu yg luar biasa (cth: Ai cacam, alangka belebeh kau ni)
Cak mano = Bagaimana (cth: cak mano ni? pacak dak lulus kito)
Cak itula = Ya begitulah (cth: cak itula, basa nian kito)
Calak = 1.Cerdas, 2.Culas
Calui = Rebut
Caluk = terasi
Campak, nyampak = jatuh (cth: ajaib, la nyampak dari lante 30 masi pacak idup)
Cek = NonaBaseng = Terserah / sembarang (tergantung kalimat)
Cemeke’an, tepes = pelit
Cerudik’an = ingin tw urusan org lain / KEPO (cth: Jadi wong jangan nak cerudik’an, urusi be la gawean kau)
Ceto = udah pasti (cth: Ai madak’i dak tau oi, la ceto nian itu tu)
Cetuk = Patuk (cth: lakinyo mati dicetuk ulo)
Ciren = kelihatan (cth: Ai kau ni, la dak ciren lagi rai kau)
Cindo, molek, alep = Cantik (cth: cindo nian betino tu, pacak peca utak aman jingok’inyo terus)
Cobo, cubo = Coba
Cotang = Menebak nebak dalam soal pilihan (cth: cotang 5 bener 4, hebat dak?)
Cucung = Cucu
Cugak = Kecewa (cth: keno cugak be aku lantak dio)

D
Dak Katek = Tidak ada (lebih tegas)
Dak katek katek = Tidak (lebih ke penolakan atas tuduhan)
Dak papo = Tidak Apa-apa (dak papo la! cuman denget bae)
Dak tereti, dak terti = tidak mengerti (cth: dak terti lagi aku dengan betino sekarang)
Denget = sebentar
Datuk = kakek
Dem, sudem = sudah
Dewe’an, dewek = sendiri (cth: pegi samo siapo kau? dewe’an be)
Dikit = Sedikit
Door Paking-paking = terlempar jauh-jauh
Dukin = Dulu
Dulur, lur = Saudara (cth: oi dulur! po kabar?)

E
Emang = Memang
Enjuk = Beri (cth: enjuk siapo la bunga ni ye?)
Ekar = Kelereng (cth: ekar aku hargonyo goban, kau punyo?)

G
Galak = Ingin, mau
Galar = lantai
Galo = Semua
Gancang = Cepat (cth: pacak mati gancang wong lantak budak itu)
Gedek = 1.dinding papan, 2.Gila(cth: Nah kau, la gedek mamang ini)
Gek = Nanti
Geladak = Lantai
Geli geli = Mudah (cth: mak ini sih geli geli bae)
Geli geli basa = Sangat mudah (cth: pacak dak? geli geli basa)
Geradak = asal-asalan (cth: Galak ngeradak kau ni jadi wong)
Geta basah = bokek
Gino = terlalu (cth: Oi aman nak ngapo-ngapoi tu jangan napsu gino)
Gobok/gerobok = lemari
Goco = tonjok, tinju
Gulu=leher

H

I
Idak = Tidak (cth: idak galak makan dio dari kemaren)
Igo = Terlalu (cth: tula tepes igo! rasoke kau sekarang)
Iwak = Ikan (cth: iwak belido emang paleng mantep dibikin pempek)

J
Jabo = luar
Jahat = jelek (cth: Jahat nian suaro dio, pacak pekak aku)
Jajo = jual beli (cth: Aku kemaren bejajo di Pasar Kuto)
Jao = Jauh
Jelit = melihat dgn tajam (cth: Mamang itu jelit’i aku terus, mentangla aku ni cindo)
Jenong = Kening yang terlalu maju (cth: Bibik itu jenong nian jidatnyo)
Jerambah = jembatan
Jidat = kening (cth: Beeeeee jingok jidat wong itu, licin nian)
Jingok = Lihat (cth: jingok soal mak ini, nangis darah aku)
Jiron = Tetangga
Julak = dorong (cth: kau julak’i be dio ke sumur belakang!)
Jurai = Keturunan

K
Kacek = Selisih (cth: kacek dikit jugo, dak apo la)
Kacip = ?
Kagek = nanti
Kajang Angkap = Atap rumah
Kambang = kolam
Kanji = Genit (cth: Dasar betino kanji, nak godai laki aku terus)
Katek = Tidak Ada (cth: kesian jingok dio, katek duit, katek rumah, katek kerjo)
Kasak = sikat
Kebilo = Bila
Kecik = Kecil
Kejingokan = Terlihat
Kempet = Kempes
Kendak = Kehendak
Keno = Boleh, Bisa
Kepek’an = contekan (cth: Pecumo be bikin kepek’an semalem suntuk, soal ujiannyo geli geli basa!)
Kereto Sikal, kereto angin = Sepeda
Ketek = perahu
Kocek, kopek = kupas
Kodak = Sempat
Kopok = 1.Kotoran Telinga 2. Tuli
Kleker = Kelakar (cth: pak Tomz emang rajo kleker, nghayal telalu tinggi)
Klepeh = Dompet (sth: supayo dak dimaling, pastike klepeh disimpen dengan aman)
Kulu-kilir, kular-kilir = Hilir mudik

L
La = Sudah (cth: la selesai lum? lamo nian)
Ladeng = pisau
Laju = 1. Ayo (cth: galak laju, dak galak sudah), 2. akibatnya/jadinya (cth: lantak bebala laju keno marah budak tu)
Lajuke = Urusi (cth: aman kau galak, lajuke la)
Lanjak’i = Kerjain, urusin (cth: tugas gilo babi tu mase be dilanjak’i nyo)
Lantak = gara-gara (cth: lantak kau la, jd rusak komputer aku)
Lebak = rawa-rawa (cth: Rumah aku tu tengah lebak, ngato be gawe kau ni)
Lemak = Sedap,
Lentik = lincah,gemulai
Linjangan = pacar
Lihai = Pintar (cth: lihai sudah dio sekarang, make obat apo ye?)
Lokak = Kerjaan, masalah (cth: dio tu emang galak cari lokak, pecake be palaknyo)
Lolo = Bodoh (cth: Lenglolo tu emang lolo nak pindah dari Sriwijaya)
Lum = Belum

M
Madak’i = Masa sih? (cth: mada’i kito kalah, pake dukun apo mereka?)
Mak ini, Mak ini ari = Sekarang, hari gini
Makmano = Bagaimana
Mamang = Oom
Mangcek, mangcik = Panggilan untuk paman
Melok, Mekot = ikut (cth: aku nak ke Kandang Kawat, melok dak?)
Mengot = lengkung
Meseng, tepeseng = Buang air besar (cth: budak tu galak meseng di celano aman aku kejutke)
Metu = keluar
Minum = minum, sarapan
Molek, cindo = Cantik,

N
Nak = Akan, hendak
Ngacipi = ?
Ngagok’i = menanggapi
Ngampok = Pamer (cth: woi… ngampok adek ini, dak ado nak salam lagi)
Ngawak = Bohong (cth: Jangan galak ngawak, sius aku ni!)
Ngatoke = Mengatakan
Ngenjuk = Memberi
Ngentak = membentur (cth : Payo oi! ngentak palak kau gek ladeng ni)
Ngentol = gantung (cth : Apodio itu ngentol-ngentol di pohon)
Ngenyek = Ngejek-merendahkan (cth: bapak itu emang galak ngenyek, kesel jugo lamo lamo)
Ngibak’i = Peduli amat (cth: ngibak’i kau la, emang kau siapo)
Ngigik = Lucu, ada ada aja (cth: ngigik nian wong yang bikin kamus ni)
Ngolai = Menipu (cth: koko kau tu galak ngolai, ngomong jual permen taunyo ganja)
Ngota’i = Membohongi (cth: ae kau ni ngota’i aku dari dulu, putus be kito)
Nguling = Berbaring
Nguyok’i = mengejek (cth: ai katek gawe lain apo selain nguyok’i wong?)
Nian = Sangat (cth: kau cantik nian malem ni)
Nianan = Beneran (cth: kakak ni galak nianan samo adek)Ninjek = menginjak
Notebook = laptop [kosakata baru bahasa palembang wakakak]
Nujah, menujah = Menusuk (cth: rai kau ni mirip yang nujah adek aku)
Nyai/nyek = nenek
Nyangkut = tersangkut
Nyenyes = Tidak bisa menjaga rahasia, mulut ember (memang nian wong palembang ni nyenyes, bajunyo be nyenyes galo)
Nyingok = Melihat
Nyugak’i = mengecewakan (cth: galak nyugak’i tubu terus kau ni!)

O
Oba = Ubah
Oncak = Jagoan (cth: pakela oncak kau, tetep tula aku yg menang pasti)
Oplet = Angkot (cth: kalo oplet warno merah stop dimano ye?)

P
Pacak = Boleh, bisa
Padek = jitu/tepat (cth: emang cotangan aku ni padek nian)
Pagar = kandang
Pakek = Pakai (Mang, banyu putih dak pake lamo ye!)
Palak = Kepala (cth: pening palak aku jingok kelakuan dio)
Pasak = Pasar (cth: pasak Kuto tu pangkalan preman, jangan galak kesano)
Pati = santan
Paya = Payah
Payo = ayo, yuk
Peca = Pecah
Peca Utak = perumpamaan yang mengungkapkan kekesalan berlebih
Pecak, cak = Seperti
Peci = Menembak (cth: ae cupu ni, peci ekar be dak pacak)
Peh la = Yuk (cth: maen dak? peh la kito bejajo di kambang iwak)
Pekak = tuli (cth: mada’i nak diulang-ulang trus oi, pekak nian apo kau ni)
Penesan = Bercanda (cth: jangan langsung tujah2an oi, cuma penesan dio tu)
Penu = Penuh
Picul = lepas (cth: Neee ngelawan samo aku, gek picul palak kau)
Pocok = atas
Poteh = putih
Prei = Libur (cth: kapan prei?)
Pukul besi = palu

R
Rago = Lemari
Rai = Muka, tampang (cth: jingok rai kau, nak muntah aku)
Rami = Ramai
Rando = Janda
Rasoke, rasokelah = Rasakan
Rego = Harga
Rengko = kecapek’an (cth: Ai rengko aku men ngurusi kau terus)
Renti = Berhenti
Reti = Arti
Rimau = Harimau
Ringam = Reseh (cth: ringam nian jadi wong tu!)
Ruma = Rumah

S
Saban = Setiap
Sanak broyot = Sanak saudara
Sanjo = bertamu
Sangkek = Keranjang, bungkusan berisi makanan yang dibagikan waktu ultah anak kecil (cth: la dapet sangkek lum kau?)
Saro = susah
Sapo = Siapa (cth: sapo be yang nak mekot, bayar sejuta)
Sedenget = Sebentar (cth: sedenget be, dak lemakkan aku kalo dak ke rumah dio)
Sekewet = Curang (cth: ketauan ye kau galak maen sekewet)
Selik = Lihat
Selop = Sendal (cth: Payo gentila selop kau ni, la tepicul ke mano-mano)
Semekuk = Berbentuk (cth: dak semekuk nian gambar kau, budak TK be lebih lihai)
Sempak = Celana dalem (cth: Ai kau ni lah yang galak ngmbek sempak aku selamo ini)
Sepur = Kereta (cth: ado wong dilindas sepur malem tadi)
Sikok, eso = Satu
Sike = Pelit (cth: dak usah sike la, awak kayo)
Simbat = sahut (cth: aku baru ngoce sikok kato la keno simbat 10 kato)
Sincia = lebaran Tionghoa (cth: Sincia gek sanjo ke rumah Asiong peh)
Singgonyo = sehingga (cth: Siru nian semalem tuh, singgonyo baru balek subuh galo)
Singit = sembunyi
Singitan = bersembunyi
Singitke = sembunyikan
Sir = mau/tertarik (cth: Isss katek malu nian wong itu nge-sir samo aku, awak rai la jahat)
Siru = Heboh (cth: Galak siru dewek bicek kito ini.)
Sisip = hampir/nyaris (cth: ai lah nyisip dikit aku juaro)
Sius = Serius (cth: siusan oi? mak mano nian ceritonyo?)
Sodo’, suduk = Kampungan, norak, kamseupay
Sokor = Sukurin (cth: sokor! galak gino kelentik’an)
Sosok = uang kembalian sehabis belanja (cth: Mbek be lah yuk sosok nyo, receh-receh pulok)
Sudah, lah = Sudah
Sungi = Sungai
Suri = Sisir

T
Tek-aguk = Gak ada kerjaan (tidak digunakan terpisah) (cth: tek aguk nian dio)
Tekacip = ditinggal sendirian (cth: Bangun-bangun aku la tekacip sedeh nian oii)
Tako’an = Sombong (cth: wong tako’an cak dio emang harus dibasmi)
Taksi = angkot (wong kito selalu menyebut semua jenis angkot itu taksi hehe…)
Tangani = memukuli
Taunyo
Teberongak = dicuekin (cth: jingok na nasib anak mudo sekarang teberongak be lantak dio)
Tebok = bolong, lobang
Tebudi = Tertipu
Tededeh = capek/gk sanggup lagi (cth: Pacak tededeh anak mudo men begawe trus)
Tedok, tiduk = Tidur (cth: tedok tu jangan malem malem)
Tembis = nyaris (cth: ai, tembak’an Kayamba tembis dikit dari tiang)
Terajang = Tendang, Hantam (cth: nah, nyengir nyengir, terajang gek kau!)
Tetak = potong
Tino, = lih. betino (cth: budak tino tu matre nian, lesu aku ngejer dio)
Tujah = Tikam dengan pisau
Tula = Itu lah (cth: tula! la ku ngomongi caronyo tu mak ini, dak cayo kau)
Tumbur = tabrak
Tungkupan = main petak umpet (cth: Acong maen tungkupan peh)
Tunu = Bakar
Tutus, gepuk = pukul (dengan alat)

U
Uji = Kata (cth: uji dio kalo pacak gawe ke soal ni, nak dienjok cepek ceng kito)
Ujinyo = katanya
Ulo = Ular (cth: ampir be aku ninjek ulo di sawah)
Untal = Lempar (cth: untal tu bener dikit, nyangkut ke atep gek)
Urik’an = main kejer-kejeran (cth: Lesu nian aku maen urik’an ni, madak’i aku yang jago trus?)
Utak = pikiran,otak (cth : galak katek utak budak sekarang)

V

W
Wong = Orang (cth: wong plembang emang paleng hip)
Wong Kubu = orang desa/kampungan (cth: Memang dasar nian wong kubu ni, kencing di toilet duduk be dio masih nak bejongkok)

X

Y
Yai/yek = kakek
Yasi = Sah (cth: dak yasi pemilu tu, banyak maen calak dio)

A jadi O
Ado = Ada*
Apo = Apa*
Biaso = Biasa*
Dio = Dia*
Mano = Mana*
Di mano = Di mana*
Jawo = Jawa*
Jugo = Juga*
Kemano = Kemana*
Kato = Kata*
Ketawo = Ketawa*
Kito = Kita*
Ngapo = Mengapa


Sekian lor :D
Wassalamualaikum

0 komentar:

Posting Komentar

Akang Cyber © 2013-2016 | ALL RIGHTS RESERVED